Skip to main content

هوش مصنوعی چیست؟

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد.
هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

تعریف ساده ای از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

تاریخچه هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی به سال های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. زمانی که نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمن پیام ها از ماشین enigma استفاده می کردند و دانشمند انگلیسی، آلن تورینگ در تلاش برای شکست این کدها برآمد. تورینگ به همراه تیمش ماشین bombe را ساختند که enigma را رمز گشایی می کرد. هر دو ماشین enigma و bombe پایه های یادگیری ماشینی (machine learning) هستند که یکی از شاخه های هوش مصنوعی یا همان Artificial intelligence می‌باشد.

تورینگ ماشینی را هوشمند می‌دانست که بدون اینکه به انسان حس صحبت با ماشین را بدهد، با او ارتباط برقرار کند و این مسئله پایه علم هوش مصنوعی است یعنی ساخت ماشینی که همانند انسان فکر، تصمیم گیری و عمل کند.

رفته رفته با پیشرفت فناوری و سایر سخت افزارهای مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی، ابزار هوشمند و سرویس‌های هوشمندی به بازار عرضه شدند که از هوش مصنوعی در بسیاری از فرآیندهایشان استفاده می‌کردند. بسیاری از سرویس‌های معروفی همانند موتورهای جستجو، ماهواره‌ها و غیره از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند.

با معرفی گوشی‌های هوشمند و پس از آن گجت‌های هوشمند، هوش مصنوعی گام بلندی را برای ورود به زندگی انسان‌های پشت سر گذاشت. از این زمان به بعد هوش مصنوعی برای انسان‌ها جلوه کاربردی تری پیدا کرد و انسان‌ها بیشتر با واژه هوش مصنوعی و کاربردهای آن آشنا شدند.

با ظهور تکنولوژی و به‌خصوص هوش مصنوعی، دنیای هنر نیز تغییرات گسترده‌ای کرده است. یکی از این هنرها، نقاشی است که در آن به‌واسطه‌ی هوش مصنوعی، تبدیل مستقیم خیال به تصاویر دیجیتال میسر شده است. مهم‌ترین قدم را در این مسیر، هوش مصنوعی میدجرنی (Midjourney AI) برداشته است. این تکنولوژی درحقیقت توصیف آنچه قرار است کشیده شود را به‌صورت متنی دریافت کرده و تبدیل به تصویر می‌کند.

هوش مصنوعی میدجرنی چیست؟

از نظر تکنیکی، هوش مصنوعی Midjourney نوعی هوش مصنوعی مولد یا Generative AI‌ است که می‌تواند المان‌های زبان طبیعی یا انسانی را به تصویر تبدیل کند. نمونه‌های متفاوتی از این تکنولوژی تولید شده‌اند که از‌آن‌جمله می‌توان به DALL-E، Stable و Diffusion اشاره کرد. بااین‌حال میدجرنی تقریبا معروف‌ترین و کامل‌ترین آنهاست.

اساس عملکرد میدجرنی مانند هر تکنولوژی هوش مصنوعی دیگر، بر پایه‌ی الگوریتم‌های یادگیری ماشینی یا Machine Learning است. هدف این الگوریتم‌ها آموزش ماشین‌ها به نحوی است که در برخورد با موقعیت‌ها و سوالات، پاسخ‌هایی انسان‌گونه داشته باشند. این الگوریتم‌ها با اطلاعات ابتدایی تغذیه شده و پاسخ‌هایشان نظارت و اصلاح می‌شود. فرآیندهایی که می‌توانند با یا بدون دخالت انسان انجام شوند.

هوش مصنوعی میدجرنی همچنین از مدل‌های انتشار (Diffusion Models) استفاده می‌کند. هدف این مدل‌ها، کشف و یادگیری ساختارهای پنهان در مجموعه‌ای از داده‌هاست. در حقیقت، یک مدل انتشار، نوعی یادگیری ماشینی است که فرآیند یادگیری‌اش را از طریق مدل‌ سازی پیش می‌برد. این مدل‌ها همچنین به تولید تصاویر باکیفیت بدون محو شدگی، نویز و سوختگی کمک می‌کنند.

میدجرنی هم مانند گوگل بارد و ChatGPT از یک مدل زبانی بزرگ (Large Language Model) برای درک آنچه کاربر نوشته‌است استفاده می‌کند. این ماشین، سپس متون را به بردار یا یک نسخه‌ی عددی از متن نوشته‌شده تبدیل کرده و پس از فرآیند پیچیده‌ی انتشار یا Diffusion، آن را به تصویر می‌کشد.

در طول سال‌ها، ورژن‌های مختلفی از هوش مصنوعی میدجرنی ارائه شده است که ورژن آخر آن در می ماه ۲۰۲۳، V5 (ورژن ۵) است. میدجرنی از زمان معرفی خود توسط OpenAI در سال ۲۰۱۵، چندین بار به‌روزرسانی شده است. این آپدیت‌ها برای بهبود عملکرد و دقت این ابزار در تولید محتوا و پاسخ به نیازهای  کاربران است. در سال‌ های اخیر، این ابزار با معرفی ویژگی‌ های پیشرفته‌ تر به تکامل خود ادامه داده است.

هوش‌ مصنوعی Midjourney در سال‌های اخیر به شدت پرطرفدار شده‌ و به‌ عنوان ابزاری قدرتمند برای تولید محتوای بصری برای مشاغل و افراد محبوبیت دارد. این فناوری کاربردهای گسترده‌ای دارد و در زمینه‌ های مختلف از استفاده شخصی، تبلیغات و بازاریابی گرفته تا آموزش و روزنامه‌ نگاری قابل‌ استفاده است.

آموزش میدجرنی-اینتلیا

 تاریخچه میدجرنی

میدجرنی توسط دیوید هولز (David Holz)، یکی از بنیانگذاران لیپ موشن تأسیس و اولین بار در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ وارد نسخه بتای باز شد. با این حال، در ۱۴مارس ۲۰۲۲، سرور دیسکورد با درخواست ارسال عکس‌های با کیفیت بالا در توییتر/ردیت برای آموزش سیستم راه اندازی شد.

این شرکت روی بهبود الگوریتم‌های خود کار می‌کند و هر چند ماه یکبار نسخه‌های جدیدی را منتشر می‌کند. نسخه ۲ الگوریتم آنها در آوریل ۲۰۲۲ و نسخه ۳ در ژوئیه راه اندازی شد. در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، تکرار آلفای نسخه ۴ برای کاربران منتشر شد.

بنیانگذار میدجرنی، دیوید هولز می‌گوید که هنرمندان را نه به عنوان رقیب‌های میدجرنی، بلکه به عنوان مشتری می‌بیند. هولز به وبگاه رجیستر گفت که هنرمندان از میدجرنی برای نمونه‌سازی سریع مفاهیم هنری استفاده می‌کنند تا قبل از شروع کار خودشان، آن مفاهیم هنری را به مشتریان نشان دهند. به دلیل مجموعه آموزشی، میدجرنی ممکن است شامل آثار هنرمندان دارای حق چاپ باشد.

برخی از هنرمندان، میدجرنی را به بی‌ارزش کردن آثار خلاقانه اصلی متهم کرده‌اند. شرایط خدمات میدجرنی شامل یک خط‌مشی حذف قانون کپی‌رایت هزاره دیجیتال است که به هنرمندان این امکان را می‌دهد که اگر فکر می‌کنند نقض حق تکثیر مشهود است، درخواست کنند آثارشان از مجموعه حذف شود.

صنعت تبلیغات به سرعت از ابزارهای هوش مصنوعی مانند میدجرنی، دال-ای و استیبل دیفیوژن استفاده کرده‌است. به گفته اد ایج (Ad Age)، ابزارهایی که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهند محتوای اصلی را تولید و ایده‌های طوفان فکری سریع ایجاد کنند، فرصت‌های جدیدی مانند «تبلیغات سفارشی ایجاد شده برای افراد، روشی جدید برای ایجاد جلوه‌های ویژه یا حتی کارآمدتر کردن تبلیغات تجارت الکترونیک» را فراهم می‌کنند.

آموزش میدجرنی-اینتلیا

آموزش میدجرنی

هوش مصنوعی Midjourney بر بستر پلتفرم دیسکورد فعالیت دارد و نرم‌افزار یا وب‌سایت جداگانه‌ای برای بهره‌مندی از قابلیت‌های آن در نظر گرفته نشده است. دلیل این امر تأکید سازندگان پروژه به اجتماعی‌محور بودن آن است؛ به‌طوری که کاربران می‌توانند تصاویر ساخته‌شده توسط دیگر افراد را مشاهده کنند و از توضیحات آن‌ها برای ساخت خروجی‌های دیگر الهام بگیرند.

برای شروع کار با مراجعه به وب‌سایت Discord.com یک حساب کاربری رایگان برای خود ایجاد کنید و وارد آن شوید. دیسکورد در قالب نسخه تحت وب و اپلیکیشن دسکتاپ یا موبایل در دسترس قرار دارد.

وارد وب‌سایت Midjourney.com شوید و روی گزینه Join the beta کلیک کنید. با زدن گزینه گفته‌شده، به‌صورت خودکار یک دعوتنامه در دیسکورد برای شما ارسال می‌شود.

درخواست دعوت دریافتی در دیسکورد را با زدن گزینه Accept Invite در اپلیکیشن یا نسخه تحت وب، قبول کنید و سپس گزینه Continue to Discord را انتخاب نمایید.

بعد از باز شدن اپلیکیشن دیسکورد به‌شکل خودکار، روی آیکن Midjourney (قایق سفید) از پنل سمت چپ کلیک نمایید.

در داخل کانال‌های Midjourney به‌دنبال عنوان Newcommer Rooms بگردید و سپس یکی از آن‌ها را (مثلاًnewbies 101) را انتخاب کنید.

اکنون قادر خواهید بود از قابلیت تبدیل متن به عکس این ابزار استفاده کنید؛ اما همان‌طور که در قبل اشاره شد، توجه داشته باشید که تنها ۲۵ تصویر رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در داخل چت باکس اتاق انتخاب‌شده، عبارت imagine/ را تایپ کنید. پس از وارد‌کردن این دستور، قادر خواهید بود توضیحات مورد نظر را که می‌خواهید به تصویر تبدیلشان کنید، وارد کنید. هرچه جزئیات بیشتری در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید، نتیجه مطلوب‌تری هم دریافت خواهید کرد. پس از اتمام نوشتن توضیحات، کلید Enter را بزنید تا پیام ارسال شود.

کمی صبر کنید تا فرایند ساخت تصاویر بر اساس توضیحات واردشده به اتمام برسد. پس از اتمام آن، چندین حالت مختلف از تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برای شما در قسمت گفت‌وگو ارسال می‌شود.

در پایین تصاویر چندین کلید با عناوین U و V به‌همراه اعداد مشاهده می‌شوند. این کلید‌ها به‌ترتیب برای بزرگ‌تر‌کردن یک تصویر یا ساخت یک تصویر جدید براساس مورد انتخاب‌شده، کاربرد دارند.

برای مثال اگر کلید U2 را بزنید، تصویر دوم بزرگ‌تر خواهد شد و اگر کلید V4 را بزنید، تصاویر جدیدی براساس تصویر چهارم ایجاد می‌شوند.

همچنین یک کلید دیگر برای رفرش‌کردن نتیجه در پایین تصاویر به‌چشم می‌خورد که با کلیک روی آن می‌توانید نتایج جدیدی را دریافت کنید. توجه داشته باشید با هر بار استفاده از کلید رفرش یا V، یک واحد از اعتبار رایگان شما کم خواهد شد.

اگر روی کلید U کلیک کنید، چندین گزینه متفاوت مشاهده خواهید کرد که هر کدام عملکرد متفاوتی خواهند داشت. برای مثال گزینه Upscale to Max موجب بزرگ‌ترشدن تصویر تا بیشترین حد ممکن (۱۶۶۴ در ۱۶۶۴ پیکسل) می‌شود و گزینه Light Upscale Redo هم تصویر را با جزئیات کمتری بزرگ می‌کند.

پس از اتمام کار می‌توانید تصویر خروجی را با زدن ایموجی پاکت نامه (✉️) برای خود ارسال کنید. سپس می‌توانید آن را ذخیره یا دانلود نمایید. تصاویری که بزرگ شده باشند، در داخل گالری وب‌سایت Midjourney هم قابل مشاهده خواهند بود.

مهم‌ترین کاربردهای میدجرنی

برخلاف ربات‌های چت Bing و ChatGPT استفاده از میدجرنی و دیگر تکنولوژی‌های AI تولید تصویر، رایگان نیست. همانطور که قبلا هم گفتیم، برای استفاده‌ی کامل از میدجرنی باید یکی از طرح‌ها یا پلان‌های آن را خریداری کنید. دلیل اصلی این موضوع، منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیاری است که سرورهای این نوع هوش مصنوعی از آنها استفاده می‌کنند. آنها به کارت‌های گرافیک، منابع ذخیره‌سازی و CPU ‌های قدرتمندی برای ارائه‌ی خدمات خود نیاز دارند که مستلزم صرف هزینه است. بدون طرح‌های پولی، امکان دریافت تصاویر را نخواهید داشت.

کیفیت تصویر میدجرنی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی میدجرنی، کیفیت بالای تصاویرش است. این تصاویر تاحدامکان، واقعی و ساختارمند بوده و از نظر رابطه‌ی بین عناصر منطقی به‌نظر می‌رسند. رزولوشن آنها نیز حداکثر ۱۰۲۴ در ۱۷۹۲ پیکسل است. برای دستیابی به این درجه از کیفیت، خرید طرح‌های گران‌تر ضروری است.

طراحی رمان‌های گرافیکی

از آنجایی که با کمک این ابزار می‌توانید انواع مختلفی از تصاویر را ایجاد کنید، ساخت رمان‌های گرافیکی بسیار عالی و جذاب می‌شود. یکی از نمونه‌های بسیار جذاب و پرفروش در این زمینه، کاربری در ردیت است که به طور کامل با ابزار میدجرنی تصویرسازی شده است.

طراحی و ساخت انیمیشن

زمانی که شما توضیحاتی را به میدجرنی ارائه می‌دهید، این ربات بر اساس این توضیحات انواع مختلفی از یک تصویر را ارائه می‌دهد. اگر این تصاویر به درستی کنار یکدیگر قرار گیرند، انیمیشنی جذاب به سبک استاپ موشن ایجاد می‌شود. با تغییرات مختلف در یک تصویر می‌تواند برای ساخت انیمیشن استفاده شود. سپس تصاویر به ویدیو تبدیل می‌شوند.

طراحی لباس

صنعت مد بسیار رقابتی است و طراحان همیشه به دنبال راه‌هایی برای ایجاد طرح‌های نوآورانه هستند. هوش مصنوعی میدجرنی می‌تواند به طراحان کمک کند تا ایده‌های خود را تجسم کنند و به‌سرعت آن‌ها را زنده کنند. این نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی می‌کند، بلکه هزینه ایجاد نمونه‌های اولیه فیزیکی را نیز کاهش می‌دهد. با استفاده از هوش‌ مصنوعی میدجرنی، طراحان مد می‌توانند طرح‌های بیشتری ایجاد کنند که شانس ایجاد مدل موفق و سودآور را افزایش می‌دهد.

جواهرسازی

در جواهرسازی، میدجرنی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ایجاد طرح‌های مختلف و جدید مورد استفاده قرار گیرد. نه‌ تنها می‌توانید افکار خود را در قالب متن به میدجرنی بدهید بلکه می‌توانید از قابلیت خلاقیت و پیدا کردن ترندها هم از خود این هوش مصنوعی کمک بخواهید.

معماری

میدجرنی می‌تواند در تولید طرح‌های مختلف و حتی شبیه‌سازی محیط‌های ساختمانی مفید باشد. با هوش مصنوعی میدجرنی ، معماران می‌توانند تصاویری با کیفیت بالا را در عرض چند دقیقه ایجاد کنند، نه ساعت‌ها یا روزها. این می‌تواند روند طراحی را تسریع کند و به کسب‌وکارها اجازه دهد پروژه‌های بیشتری را انجام دهند و در نتیجه باعث افزایش درآمد می‌شود.

طراحی داخلی

طراحان داخلی می‌توانند از هوش‌ مصنوعی میدجرنی برای ایجاد طرح‌ها در سبک‌های گوناگون بر اساس نیازهای مشتری استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند دیدگاه خود را برای فضا توصیف کنند، و هوش‌ مصنوعی میدجرنی تصویری ایجاد می‌کند که ایده‌های آن‌ها را منعکس می‌کند. این فناوری می‌تواند به طراحان کمک کند تا احتمال سوء تفاهم و اشتباهات پرهزینه را کاهش دهند.

طراحی مراحل بازی

ساخت تصاویر و استفاده از آن‌ها در مراحل مختلف بازی به کمک میدجرنی امکان پذیر است. تصاویر ساخته شده هم برای پس زمینه‌های ایستا و هم ایجاد تغییر در بخش‌های مختلف بازی کاربرد دارند. اگر بازی مورد نظر شما دارای مراحل مختلفی باشد، می‌توانید مراحل را ابتدا به کمک میدجورنی طراحی کرده و سپس آن‌ها را استفاده کنید. ایجاد چارچوب‌های آماده به کمک میدجرنی در این زمینه بسیار عالی است و باعث صرفه جویی در زمان طراحی بازی می‌شود.

طراحی محصول

هوش‌ مصنوعی میدجرنی به ایجاد نمونه‌های اولیه و طرح‌های محصول کمک کند کرده و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد محصولات خود را قبل از عرضه در بازار آزمایش و اصلاح کنند. این می‌تواند منجر به محصولات بهتری شود که نیازهای مشتری را برآورده می‌کند و در نتیجه فروش و درآمد را افزایش می‌دهد. همچنین هوش‌ مصنوعی میدجرنی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا طرح‌های سفارشی برای مشتریان خود ایجاد کنند.

بازاریابی

از تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی میدجرنی می‌توان برای بازاریابی و تبلیغات استفاده نمود. نحوه استفاده از آن‌ها به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

ساخت انواع مختلفی از تصاویر برای ایجاد آواتار

ساخت تصاویر محصولات برای درج در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش آنلاین

ایجاد تصاویر حیوانات و افراد برای استفاده در کمپین‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات

رابط کاربری ساده

استفاده از هوش مصنوعی میدجرنی نیازی به داشتن دانش کدنویسی ندارد. رابط کاربری این برنامه، بسیار ساده بوده و تنها به دستورات متنی نیاز دارد. در حقیقت از منظر کاربر، تفاوت چندانی بین این برنامه و محصولات چت متنی AI وجود ندارد.

امکانات ویرایشی

یکی از مهم‌ترین مزایای میدجرنی، امکانات ویرایشی متعدد آن است. پس از دریافت تصویر، قادر خواهید بود آن را به شیوه‌های مختلفی مانند چرخش، کراپ، تغییرات رنگی و غیره ویرایش کنید. این امکان، نیاز به نرم‌افزارهای دیگر مانند فتوشاپ و غیره را تا حد خوبی کاهش می‌دهد.

برخی از دستورات کاربردی در میدجرنی

هنگام استفاده از هوش مصنوعی میدجرنی می‌توانید از دستورات و پارامترهایی برای بهبود خروجی، بهره بگیرید. در پایین به برخی از مهم‌ترین دستورات و عملکرد آن‌ها اشاره شده است.

imagine/ مهم‌ترین دستور در Midjourney است که پس از آن توضیحات مربوطه برای ساخت تصویر نوشته می‌شود.

help/ برای نمایش اطلاعات و نکات کاربردی درباره بات میدجرنی کاربرد دارد.

info/ برای نمایش پروفایل، طرح کاربری، اعتبار باقی‌مانده و… استفاده می‌شود.

subscribe/ یک لینک اختصاصی برای حساب کاربری دیسکورد فعلی شما ایجاد می‌کند و نیاز به ورود جداگانه از طریق وب‌سایت را از بین می‌برد.

relax/ اگر حساب کاربری پولی داشته باشید، با فعال‌کردن این حالت می‌توانید بدون کم‌شدن از اعتبار، خروجی دریافت کنید؛ اما زمان مورد نیاز برای ساختن تصاویر طولانی‌تر خواهد شد.

private/ در این حالت شما تنها می‌توانید خروجی تصاویر خود را مشاهده کنید؛ اما بهره‌مندی از آن ماهانه ۲۰ دلار هزینه در پی خواهد داشت.

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، توضیحات مورد نظر پس از دستور /imagine وارد می‌شوند. همچنین با تعیین‌کردن پارامترهایی، می‌توان نتیجه دقیق‌تری را دریافت نمود. در پایین تعدادی از پارامترهای مرتبط با دستور مذکور توضیح داده شده‌اند.

beta– پارامتری برای استفاده از یک الگوریتم آزمایشی جدید است. این الگوریتم به زمان بیشتری برای ارائه خروجی نیاز خواهد داشت و تنها ۲ تصویر ایجاد خواهد کرد. همچنین برخی دیگر از پارامترها به‌صورت هم‌زمان با آن قابل‌استفاده نخواهند بود.

hd– برای استفاده از یک الگوریتم متفاوت و قدیمی‌تر کاربرد است که گزینه بهتری برای تصاویر بزرگ با موضوعات انتزاعی یا منظره به‌ شمار می‌رود. این الگوریتم به‌صورت خودکار تصاویری با رزولوشن بالاتر بدون نیاز به Upscale ایجاد می‌کند.

aspect– یا ar– برای ایجاد خروجی با نسبت تصویر مشخص به‌کار می‌رود. برای مثال –ar 16:9 اقدام به ارائه تصویری با نسبت ۱۶ به ۹ می‌کند.

w– و h– برای تعیین رزولوشن دقیق خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال –w 256 موجب می‌شود تا عرض تصویر برابر با ۲۵۶ پیکسل باشد. مقادیر وارد‌شده هم باید در بازه ۲۵۶ الی ۲۰۳۴ پیکسل قرار بگیرند.

stylize– یا s- برای تعیین مقدار هنری بودن خروجی کاربرد دارد. پس از آن باید مقدار عددی مورد‌نظر که بین بازه۶۲۵ الی ۶۰۰۰۰ است، ذکر شود. کمترین مقدار ممکن s– 625 است و هرچه مقدار وارد‌شده کمتر باشد، خروجی نزدیک‌تری به توضیحات کاربر ارائه می‌کند.

quality– یا q– برای تنظیم سرعت ساخت تصاویر استفاده می‌شود و مقدار آن بین ۰.۲۵ تا ۵ است. بیشترین سرعت با –q 0.25 و کمترین سرعت با –q 5 تنظیم می‌شود.

مزایای استفاده از میدجرنی

این ابزار مزایای بسیار زیادی دارد که جای دادن همه آن‌ها در یک مقاله کار بسیار سختی است، در ادامه به برخی از مهمترین مزایای  میدجرنی اشاره شده است.

تصاویر با کیفیت بالا:

میدجرنی برای تولید تصاویری با ساختار خوب و کیفیت بسیار بالا، تعریف شده است. تصاویری که توسط این ابزار تولید می‌شوند، بی‌نهایت واقعی هستند و قطعا می‌توان از این ابزار به عنوان یک رقیب قوی برای ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALL-E و Stable Diffusion نام برد.

رزولوشن تصویر بالا:

 میدجرنی می‌تواند تصاویری با رزولوشن ۱۹۲ × ۱۰۲۴ پیکسل ایجاد کند، ساخت تصاویر با رزولوشن بالا تا تصاویر باکیفیت‌تری ساخته شود و تصویری که کاربر در نهایت دریافت می‌کند، دارای جزئیات بسیار زیادی باشد.

مدل Freemium:

میدجرنی تعداد محدودی از ایجاد تصاویر رایگان را ارائه می‌دهد، این موضوع به کاربران امکان تست سرویس را قبل از عضویت در طرح پرداختی می‌دهد. طرح‌های پرداختی امکان پردازش سریع‌تر، ویژگی‌های اضافی و قابلیت‌های تصویربرداری بیشتر را ارائه می‌دهند.

خلاقیت هنری:

میدجرنی از مدل‌های انتشار برای تولید آثار هنری منحصر به‌فرد و جذاب برخوردار است. با اضافه کردن و برگرداندن نویز تصادفی، می‌تواند تصاویر نوآورانه و جذابی ایجاد کند که خلاقیت هنری را به تماشاگران نشان می‌دهد.

پلتفرم آسان استفاده:

Midjourney از طریق Discord، یک پلتفرم گفتگوی متداول، کار می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از دستورات ساده با ربات هوش مصنوعی تعامل کنند. این موضوع سبب می‌شود تا حتی افرادی که هیچ آشنایی با کد نویسی ندارند، بتوانند به راحتی با این ابزار کار کنند. برای استفاده از این ابزار کافی است تا تصویری را که می‌خواهید، توصیف کنید.

شخصی‌سازی:

میدجرنی دستورات و پارامترهای متنوعی را ارائه می‌دهد تا به کاربران کمک کند تصاویر ساخته شده خود را بهینه‌سازی کنند و کنترل بیشتری بر روی نتیجه نهایی داشته باشند.

درک زبانی: Midjourney

از مدل‌های بزرگ زبانی برای درک مفهوم پرامپت‌ها استفاده می‌کند. این امکان را به کاربران می‌دهد تا با استفاده از زبان طبیعی با سیستم تعامل کنند و این امر باعث سهولت و کاربردی بودن بیشتر می‌شود.

توسعه پیوسته:

تیم میدجرنی به طور مداوم برای بهبود و گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی تلاش می‌کند تا این ابزار را بروز و متناسب با تغییرات مداوم در حوزه هوش مصنوعی نگه دارد.

معایب و محدودیت‌های Midjourney

هر ابزار در کنار مزایای بی‌نهایت زیادی که دارد، دارای محدودیت‌هایی هم هست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است. در حالی که میدجرنی قادر است تصاویری با دقت و جزئیات بسیار بالا تولید کند، اما قادر به تولید تصاویری با خلاقیت یا پیچیدگی بالا نیست؛ تصاویری که فراتر از آنچه که در دنیای واقعی قابل تصور است، باشند. در ادامه به برخی از محدودیت‌های میدجرنی اشاره شده است.

وابسته بودن به پلتفرم Discord:

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، میدجرنی به پلتفرم Discord وابسته است که این موضوع ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و به همین دلیل در هنگام کار با میدجرنی برای کاربران محدودیت‌های ایجاد شود.

نیاز به آشنایی با دستورات و کلمات کلیدی:

استفاده از میدجرنی ممکن است نیازمند مدتی باشد تا با دستورات و کلمات کلیدی مرتبط آشنا شوید که این ممکن است برای برخی کاربران زمان‌ بر باشد.

میدجرنی و کپی‌رایت

به صورت پیش‌فرض تصاویری که با میدجورنی ایجاد می‌شوند عمومی هستند. همه می‌توانند آثار شما را ببینند. همچنین می‌توانید از دستورهای دیگران یاد بگیرید. برای استفاده از میدجورنی نباید با ماهیت عمومی آن مشکلی داشته باشید؛ اما اگر نمی‌توانید در فضایی باز زندگی کنید باید برای یک حساب خصوصی هزینه پرداخت کنید.

در زمان فعلی هنوز تعریف دقیقی برای کپی‌رایت هنر ایجاد شده با هوش مصنوعی وجود ندارد. شما دستوری را نوشتید؛ اما در واقع این بات است که آن را کامپایل می‌کند. هنری که با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان ایجاد می‌شود دارای مجوز بین‌المللی CC BY-NC 4.0 است. در واقع می‌توانید در صورتی از تصاویر استفاده کنید که به درآمدزایی منجر نشود و باید نام میدجورنی را هم ذکر کنید.

اگر حساب پولی تهیه کنید می‌توانید از هنر خود به شکل دلخواه استفاده کنید و حتی آن‌ را بفروشید؛ اما شرکت هم می‌تواند از تصاویرتان استفاده کند. از آنجا که تصویر در یک انجمن عمومی ساخته شده است نمی‌توانید انتظار داشته باشید که از آن به شکل انحصاری استفاده کنید. قوانین کپی‌رایت حتی در بهترین حالت هم پیچیده هستند. حالا اگر هوش مصنوعی را درگیر این ماجرا کنید قضیه پیچیده‌تر هم خواهد شد؛ اما باید دید مشکلات کپی‌رایت هوش مصنوعی چگونه حل‌ و فصل می‌شوند.

بنیانگذار میدجرنی، دیوید هولز می‌گوید که هنرمندان را نه به عنوان رقیب‌های میدجرنی، بلکه به عنوان مشتری می‌بیند. هولز به وبگاه رجیستر گفت که هنرمندان از میدجرنی برای نمونه‌سازی سریع مفاهیم هنری استفاده می‌کنند تا قبل از شروع کار خودشان، آن مفاهیم هنری را به مشتریان نشان دهند.

به دلیل مجموعه آموزشی، میدجرنی ممکن است شامل آثار هنرمندان دارای حق چاپ باشد. برخی از هنرمندان، میدجرنی را به بی‌ارزش کردن آثار خلاقانه اصلی متهم کرده‌اند. شرایط خدمات میدجرنی شامل یک خط‌مشی حذف قانون کپی‌رایت هزاره دیجیتال است که به هنرمندان این امکان را می‌دهد که اگر فکر می‌کنند نقض حق تکثیر مشهود است، درخواست کنند آثارشان از مجموعه حذف شود.

صنعت تبلیغات به سرعت از ابزارهای هوش مصنوعی مانند میدجرنی، دال-ای و استیبل دیفیوژن استفاده کرده‌است. به گفته اد ایج (Ad Age)، ابزارهایی که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهند محتوای اصلی را تولید و ایده‌های طوفان فکری سریع ایجاد کنند، فرصت‌های جدیدی مانند «تبلیغات سفارشی ایجاد شده برای افراد، روشی جدید برای ایجاد جلوه‌های ویژه یا حتی کارآمدتر کردن تبلیغات تجارت الکترونیک» را فراهم می‌کنند.

آموزش میدجرنی-اینتلیا

میدجرنی در آینده

میدجرنی، درحال‌حاضر در فاز V5 خود قرار دارد. به‌گفته‌ی مدیران این پروژه و مطابق برنامه‌های اعلام‌شده، چندین فاز توسعه‌ای دیگر نیز تا سال‌های آینده پیش روی میدجرنی است. همچنین گفته می‌شود قرار است این تکنولوژی با شبکه‌های اجتماعی دیگری، مانند توییتر و Reddit نیز ادغام شود. بسیاری از کارشناسان عرصه‌ی هنرهای دیجیتال نیز نقش میدجرنی و تکنولوژی‌های مشابه آن در آینده این عرصه‌ها را چشم‌گیر می‌خوانند. این در حالی است که بسیاری، هنوز بر اصالت هنر دست و ذهن انسان تاکید داشته و آن را خطری برای خلاقیت بشر می‌دانند.

هوش مصنوعی این روزها در تمام حوزه‌ها به ویژه هنر گسترش پیدا کرده است. ابزارهای تولید آثار خلاق مثل میدجورنی به کاربرها امکان می‌دهند تنها با چند دستور متنی آثار متنوع و خلاقانه‌ای را خلق کنند و آن‌ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهند. از طرفی کار با میدجرنی نیازمند رعایت قوانینی مثل عدم استفاده از تصاویر خشونت آمیز یا تصاویر مبتذل جنسی است و همچنین قوانین کپی‌رایت ویژه‌ای برای انتشار یا فروش تصاویر وجود دارند. در هر حال این ابزار و رقبای آن همواره با سرعت بالایی در حال تکامل هستند و امکانات و قوانین جدیدی احتمالا در آینده به آن‌ها اضافه خواهد شد که کار را برای کاربران ساده‌تر کنند.

Claude ai چیست؟-اینتلیا
کاربرد هوش مصنوعی

Claude ai چیست؟

inteliasuperadministratorinteliasuperadministrator۲۲ خرداد, ۱۴۰۳

Leave a Reply